Sádhu-sanga

sádhu-sango sádhu-sango sarbo-šástre koj
lava-mátro sádhu-sange sarbo siddhi hoj

"Všechna zjevená Písma prohlašují, že pouhým okamžikem ve společnosti sádhua, čistého oddaného, člověk dosáhne veškeré dokonalosti - Krišna-prémy."

Šríman Maháprabhu, Čaitanja Čaritámrita, Madhja-lílá

čtvrtek 19. března 2009

Šrí Džíva Gósvámí - Tattva-sandarbha 1.11-12

Verš 11

Tento závěr je potvrzen následujícími údaji z Písem:

1. Logické myšlení nemá pevný základ (nemůže vyvrátit závěry Véd) (Brahma-sútra 2.1.11)
2. Nikdo nemůže logickou dedukcí pochopit to, co je nepředstavitelné. (Mahábhárata, Bhíšma Parva, 5.22)
3. Písma jsou zdrojem poznání o Absolutní Pravdě. (Brahma-sútra 1.1.3)
4. Tohle je potvrzeno Védami, protože tyto jsou zdrojem poznání o Absolutní Pravdě.(Brahma-sútra 2.1.27)
5. Ó Nejvyšší Pane, Tvoje Védy jsou nejdokonalejším zrakem pro předky, polobohy a lidské bytosti. Díky Védám mohou porozumět Tvé podobě a vlastnostem, společně s nejvyšším cílem života a způsobem, jak jej dosáhnout. Nic z tohoto se nedá zjistit jiným způsobem.(Šrímad Bhágavatam 11.20.4)

Verš 12

Bohužel v současnosti je obtížné studovat celý korpus Véd z několika dvodů. Předně, kompletní text Véd je dnes nedostupný. Kromě toho snížená schopnost pamatování studium také znesnadňuje. V neposlední řadě ty části, které dostupné jsou, jsou velice těžko pochopitelné. Navíc, velcí myslitelé a komentátoři Véd podávájí protichůdné závěry Védských údajů. Proto je nanejvýš vhodné analyzovat Itihásy a Purány. Tyto mají tu samou povahu jako Védy (jsou na stejném základě) a jsou směrodatné v poskytování smyslu Védám.
Kromě toho, smysl dostupných (nebo příliš obtížných) částí Véd, mohou být odvozeny pomocí Itihás a Purán. Nyní jsou tedy pouze Itihásy a Purány schopny podávat hodnotné poznání. Proto stojí v Mahábháratě a Manu Smrti: ,,Nikdo nemůže vysvětlit smysl Véd bez pomoci Itihás a Purán (M.Bh. Ádi Parva 1.267). Jine je řečeno: ,,Purány jsou nazývány tímto jménem, protože jsou kompletí (purána).” Nikdo nemůže vysvětlit smysl Véd něčím co není přirozeně Védské, stejně jako nikdo nemůže přidat olovo do nekompletního zlatého náhrdelníku, aby ho dokončil.

Avšak zde vyvstává pochybnost. Pokud slovo Véda zahrnuje Itihásy a Purány, potom tyto nemusí existovat jako samostatná pátá Véda. Jinými slovy, podle této námitky jsou Itihásy a Purány už zahrnuty ve čtyřech Védách a nemají samostatnou existenci. Odpověď je, že verše ve Védách, Itihásách a Puránách jsou apourušéja povahy (božské nikoliv lidské), obsahují poznání o Pánovi a Jeho energiích a jako takové mezi nimi není žádného rozdílu. Jediné rozdíly jsou v přízvuku a slovosledu (védská metrika), jež je ve Védách přísně dodržován.

Jednota Itihás a Purán s Rg a ostatními Védami, s ohledem na jejich povahu apourušéja je zaznamenána v Mádhjandina Šruti: ,,Můj drahý Maitréjo, Rg, Jadžur, Sáma a Atharva véda, Itihásy a Purány jsou manifestovány z dechu Nejvyššího Pána.” (Brhadáranjaka 2.4.10)

Žádné komentáře:


Šrí Šrí Gouránga Rádhá Vrindávančandradží
Šrí Krišna Čaitanja Mise, Séva Kuňdža, Vrindávan, Indie